Mijn iMac start niet op! Wat moet ik nu?

Je baalt. Je iMac geeft een grijs beeld en je hebt geen idee wat ermee aan de hand is. Is je scherm kapot, ligt het aan een instelling of is de hele Mac afgeschreven? Met een paar simpele testjes kom je er gauw genoeg achter.

Problemen detecteren

Wanneer je niet zeker weet of je iMac een hardware of een software probleem heeft, kun je de iMac opstarten in Veilige Modus. Dit doe je door tijdens het opstarten de ‘Shift-toets’ ingedrukt te houden. Wacht vervolgens totdat de grijze statusbalk wordt weergegeven, dan pas laat je de ‘Shift-toets’ los. Na enkele minuten verschijnt als het goed is het Mac OS X inlogvenster met de rode tekst ‘Safe Boot’. Je kunt nu inloggen met de normale accountgegevens.

Softwarematig

Nu de iMac is opgestart in Veilige Modus weet je zeker dat het probleem niet door de hardware veroorzaakt wordt. Er is dus iets anders aan de hand. Start de computer nogmaals opnieuw op, maar nu zonder een toets in te drukken. Probleem opgelost? Dan was het waarschijnlijk een cache- of directoryprobleem. Door het opstarten in Veilige Modus is het probleem verholpen. Blijft het probleem zich voordoen, dan kan er nog sprake zijn van incompatible inlogitems. In dat geval spelen inlogonderdelen een rol bij de problemen met het opstarten. Inlogonderdelen test je door in het Apple-menu ‘Systeemvoorkeuren’ te selecteren. Klik vervolgens op ‘Gebruikers en groepen’.

Onder ‘Huidige gebruiker’ kies je de naam van je account en klik je bovenin op ‘Inloggen’. Noteer vervolgens de namen van de inlogonderdelen, want je hebt ze straks nodig. Selecteer (na het noteren) alle inlogonderdelen en klik dan op de knop met het minteken. Start nu je iMac opnieuw op via het Apple-menu en ‘Herstart’.

Is het probleem nu verdwenen? Open dan het paneel ‘Gebruikers en groepen’ in Systeemvoorkeuren opnieuw en voeg de inlogonderdelen één voor één weer toe. Start de iMac telkens opnieuw op nadat je een onderdeel hebt toegevoegd. Als het probleem zich opnieuw voordoet, volg je bovenstaande stappen om alleen het laatst toegevoegde inlogonderdeel te verwijderen.

Hardware problemen

Is de iMac niet opgestart in Veilige Modus, dan zit het probleem in de hardware van je iMac. We raden je in dat geval aan contact op te nemen met een specialist. Reparaties aan een iMac kunnen het best door een ervaren en deskundig Apple-specialist gebeuren. Zij kennen dit soort apparaten van binnen en buiten en zijn in het bezit van specialistisch gereedschap. De oorzaak kan bijvoorbeeld een kapotte voeding zijn, maar ook een kapotte harde schijf of een videokaart die het heeft begeven, kunnen de oorzaak zijn.

Ga niet zelf aan de slag, maar schakel een expert in. Een iMac die niet volledig opstart kan vaak nog gerepareerd worden. Dit hele probleem wil overigens niet zeggen dat je vanaf nu al je bestanden kwijt bent. In veel gevallen staan ze nog gewoon op je iMac en zijn ze na reparatie weer zichtbaar. Een hele geruststelling!

 

Bron: https://www.pcrefresh.com/contact/amsterdam/imac-reparatie-amsterdam/

https://www.pcrefresh.com/contact/amsterdam/imac-reparatie-amsterdam/

    Comments are closed.